14.06.23

Аналіз виховної роботи Роксоланівської гімназії Дальницької сільської ради за 2022/2023 навчальний рік

  В жорстоких реаліях воєнного стану в Україні перед освітянами стоїть важливе завдання - об’єднання зусиль педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва щодо захисту прав та свобод, оволодіння дітьми універсальними цінностями та моделями поведінки, які складають основу світової культури. Відповідно до Закону України «Про освіту», Концепції Нової української школи виховання є невід’ємною складовою освітнього процесу, є наскрізним процесом, який охоплює усі сфери шкільного життя і має ґрунтуватися на цінностях. Особлива роль в організації виховної діяльності в закладі освіти належить класним керівникам. Єдність навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти  забезпечується спільними зусиллями всіх учасників освітнього процесу. Характер виховання повинен передбачати глибоке розуміння педагогом природи вихованців, їх індивідуальних рис і можливостей, поваги до особистості дитини, постійно дбати про її гармонійний розвиток, встановлення взаємин співробітництва в освітньому процесі. Успіх виховного процесу залежить від відносин між педагогом та здобувачем освіти, які повинні будуватися на основі співдружності, співробітництва і ділового партнерства.

Питання про стан виховної роботи у нашому закладі освіти постійно слухаються на нарадах при директорові, педрадах, методичній комісії  класних керівників, загальношкільних зборах та конференціях і відображається у відповідних наказах. Виконуючи завдання і реалізуючи основні принципи виховної роботи, педагогічний колектив гімназії орієнтуються на нормативно - правову базу з питань виховної роботи В 2022-2023 навчальному році виховна робота в закладі освіти була спланована відповідно до реалізації Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Декларацію прав дитини,  постанова Кабінету Міністрів № 453 від 30.05.2018 «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини», програми «Основні орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів, указів Президента України «Про додаткові заходи щодо запобігання дитячій бездоглядності» та «Національній стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у НУШ» № 195 від 25.05.2020 року, Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, яка схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України  від 14.12.2016 № 988-р, розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.04.2021№ 366 «Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року», наказу МОН від 06.06.2022 № 527 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу МОН України від 16.06.2015 № 641»,листа МОН України від 14.08.2020 № 1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)»,  листа МОН України від 10.08.2022 № 1/9105-22 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022-2023 н.р.». Для їх реалізації  в закладі освіти був розроблений план виховної роботи освітнього закладу, який є додатком до річного плану гімназії, щомісячні плани  та плани виховної роботи класних керівників. В організації освітнього процесу в умовах воєнного стану настала потреба  іншого змісту та підходів до проведення виховної роботи, про що сказано в методичних рекомендаціях щодо організації виховної роботи в закладах освіти в 2022-2023 навчальних роках (лист МОН № 1/9105-22 від 10.08.2022). Основним цільовим напрямом  стало забезпечення безпекової складової здоров'я особистості, забезпечення її фізичного, психічного, соціального і духовного благополуччя. Виходячи з цього, основними напрямками та завданнями виховної роботи у  2022-2023 навчальному році були:

Ø   надання здобувачам освіти базових знань з основ безпеки та формування поведінки правильних безпекових дій в умовах воєнного стану, навчити правилам збереження здоров’я, життя свого, оточуючих в разі бойових дій;

Ø  надання психологічної підтримки, забезпечення психолого-педагогічного супроводу емоційно вразливих категорій осіб;

Ø  протидія булінгу, запобігання домашньому насильству, запобігання та протидія торгівлі людьми.

Ø профілактика шкідливих звичок та девіантної поведінки

Ø сприяння розвитку учнівського самоврядування

Ø сприяння адаптації та емоційно-психологічної підтримки тимчасово внутрішньо переміщеним особам;

Ø  формування рис і якостей «українця-переможця» у війні російської федерації проти України: - моральна стійкість, витримка, сила волі і твердість духу;

Ø  протидія ворожій пропаганді, віра в перемогу, підтримання власного емоційного ресурсу;

Ø  здатність та вміння протистояти негативним емоціям, стресу, тривозі, почуттю небезпеки;

Ø  співчуття, милосердя, взаємодопомога, волонтерство, відчуття себе громадянином.

Окрім цього, реалізація основних завдань виховного процесу у 2021-2022 н. р. здійснювалася в ряді пріоритетних напрямків:

-                ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави, національно-патріотичне виховання;

-                ціннісне ставлення особистості до людей, сім'ї і родини;

-                ціннісне ставлення особистості до природи;

-                ціннісне ставлення особистості до культури і мистецтва;

-                ціннісне ставлення особистості до праці;

-                ціннісне ставлення особистості до себе.

   У напрямку «Ціннісне ставлення до себе» у навчальному закладі було проведено ряд заходів: серію тематичних годин спілкування «Твоє здоров’я залежить лише від тебе» (класні керівники 1-9 класи), виховних годин до тижня безпеки життєдіяльності у рамках Місячника фізичної культури та спорту «В здоровому тілі  - здоровий дух» (класні керівники 1-9 класів), Олімпійський урок і Олімпійський тиждень (вчитель фізичної культури),  був проведений єдиний урок на тему: «Спорт і фізичне виховання - утвердження здорового способу життя та зміцнення нації»; години спілкування, бесіди до тижня «Безпека дорожнього руху»: «Абетка пішохода»,  «Дорога до школи та додому»,   «Твої норми поведінки», виховні бесіди  "Правопорушеня та відповідальність   неповнолітніх», була організована зустріч з представниками ДСНС(учні 1-9 класів); заходи в рамках акції «16 днів проти насильства», відеолекторій до Міжнародного дня ООН з викоренення насильства щодо жінок (вчитель правознавства), а також  перегляд мультфільму  «Я і мої права» (1-4 кл - вч. правознавства);виховні години: «Дивись на мене як на рівного!» (кл. кер. 5 кл.), «Чарівні слова відкривають серця» (кл. кер. 4 класу), «Мої права» (кл. кер. 3класу), «Маю право» (кл. кер. 9кл.),гра-мандрівка "Права у моєму житті" (1-4 класи вч. правознавства); тиждень правознавства  в рамках місячника морального виховання (вч. правознавства); тренінг для учнів 7-8 класів "Закон і правоохоронні органи" (учитель правознавства); рамках тижня БЖД проведено день цивільної оборони, евакуаційні заходи на випадок пожежі та радіаційної небезпеки, серію тематичних годин спілкування та виховних годин «Шлях до себе», «Твій вибір – життєвий успіх», «Обережно – тонкий лід!», «Ожеледиця», «Снігові замети», «Поговоримо про кохання», «Подорож мережею Інтернет: корисне і пізнавальне чи негативне»   (класні керівники 1-9 класи);  участь у міжшкільних змаганнях з футболу, (відповідальний  вчитель фізичної культури);  5 лютого було проведено ряд  заходів до Дня безпечного Інтернету під гаслом «Разом для безпечного інтернету»,інформаційна хвилинка для 7-9 класів "Ми за безпечний Інтернет", перегляд мультфільму учнями 1-4 класів «Корисні підказки", виховний захід для учнів 5 та 6 класу "Режим мовчання або велика розмова", оформлення інформаційного стенду "Ми за безпечний Інтернет"; виховні години до Тижня БЖД: "Надзвачайні ситуації і їх причини" (Класний керівник 1 класу), "Безпека для дітей та дорослих" (Класний керівник 2 класу), "Надзвичайні ситуації. Стихійні лиха" (Класний керівник 3 класу), "Надзвичайні ситуації" (Класний керівник 4 класу), "Надання першої медичної допомоги" (Класний керівник – 5 класу), "Завджи будь обережним" (Класний керівник – 6 класу), "Електробезпека" (Класний керівник – 7 класу), Дії навчального закладу під час НС" (Класний керівник – 8- класу), "Тепловий та сонячний удар" (Класний керівник – 9 класу), "Перша допомога при опіках (Класний керівник –8 класу); Свято Букварика (Класний керівник 1 класів); Свято «Прощавай,  початкова школо!» (Класний керівник 4 класу).

        У напрямку «Ціннісне ставлення до людей, сім'ї, родини» упродовж І семестру  були проведені: виховна година до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом «ВІЛ – стосується кожного» (вч. основ здоров’я), тренінг для учнів 8-9 класів «Буллінг  у шкільному середовищі» (практичний психолог), відкриті виховні години: «Толерантність – це…» (кл.кер. 9 класу.), «З історії мого роду» (кл. кер. 7 класу); виховна година для учнів 5-6 класів на тему "Дивіться на нас як на рівних" (до Міжнародного Дня людей з особливими потребами») – вчитель основ здоров’я, тематичні години спілкування у 11 класах, тематичні загальношкільні та класні батьківські збори;  святковий концерт до Дня працівника освіти (кл. кер. та педагог-організатор ), новорічні свята (педагог – організатор); тема сім'ї розвивається на уроках англійської мови, так у 1 класі діти виконували проеєтну роботу  “My family”; були проведені заходи до Дня Святого Валентина (педагог – організатор);  свято у 2 класі «Найрідніші мами» (Кл. кер. 2-В класу); святковий концерт-вітання "Свято ніжності і краси" (педагог-організатор); виховний захід "Чаруюча мелодія для мами" (учитель мистецтва).

      У напрямку «Ціннісне ставлення до праці» у ліцеї активно діяв гурток «Народні ремесла України» ( учитель трудового навчання), гуртківці представляли свої роботи на шкільній та міжшкільних виставках. Усі класи без винятку  у вересні провели операцію «Озеленення класу». У жовтні проведено трудовий десант з прибирання опалого листя на території закладу.  Усі класи без винятку  у квітні взяли участь у місячнику благоусторою «За чисте довкілля». В рамках місячника проведено трудовий десант з прибирання прилеглих  територій закладу,учнями гімназії була впорядкована територія біля Пам’ятника загиблим воїнам у ІІ Світовій Війні, який знаходиться в центрі села та Братської могили, яка розташована на території кладовища.

      У напрямку «Ціннісне ставлення до природи» було проведено:  виставку творчих робіт з природнього матеріалу (вчитель трудового навчання);  відкрита виховна година у 2 класі "Вода - це наше багатство" (Учитель 2 класу); інформаційна хвилинка для 5-7 класів "Всесвітній день водних ресурсів" з переглядом відео "Українські річки" (вчитель географії); відеофлешмоб "Бережіть воду", оформлений інформаційний стенд у фойє школи; виховний захід «Друзі природи» (Класний керівник – 1 класу), учні виготовили шпаківні, які в подальшому були позміщені у шкільному саду; класні керівники і класоводи 1-9 класів протягом семестру проводили тематичні виховні години з метою виховання бережливого ставлення до природи.

Акції  «Міжнародний день чистих берегів», «Чисте подвір’я» сприяють вихованню в учнів працелюбності, старанності , бережливості, поваги до праці людей, допомагають усвідомити значимість праці в житті людей, які створюють духовні та матеріальні блага й цінності. Слід відзначити педагога - організатора та класних керівників, які  відповідально виконують покладені на них обов’язки та долучають весь колектив здобувачів освіти гімназії до участі у вищезазначених акціях.

З метою підвищення  рівня екологічного виховання молоді, активізації екологічного руху в громаді, пошуку й розвитку творчо обдарованих дітей у вересні учні закладу долучились до природоохоронної акції «Щедрість рідної землі» та «Ялинка». Потрібно відзначити таких учасників вищезазначених акцій:

 «Щедрість рідної землі»

«Ялинка»

Жмур Р.

Головатий Д.

Кузьменко Д.

Морозов О.

Тулянцев А.

Іванова В.

Ткач В.

Кривченко О.

Дончила А.

Нєдов М.

Алагира С.

Кузьменко А.

Хлопчик Л.

Каткова С.

Когут В.

Цубенко М.

Бурлака К.

Дубина А.

Учнівський колектив 6 класу

Учнівський колектив 9 класу

Гурток «Народні ремесла України»

1клас

  1 клас

2 клас

2 клас

2 клас

2 клас

2 клас

3 клас

3 клас

3 клас

5 клас

5клас

7 клас

8 клас

8 клас

8 клас

9 клас

9 клас

 

 

Жмур Р.

Ткач В.

Како А.

Дончила А.

Гвініпадзе А.

Юзва М.

Бондар М

Скічко А.

Сирота К

Кривченко К.

Каткова С.

Кошурба Д.

Бурлака К.

Учнівський колектив 7 класу;

Учнівський колектив 8 класу

Учнівський колектив 9 класу

Гурток «Народні ремесла України»

 

 

 

1клас

2 клас

2 клас

3 клас

4 клас

  4 клас

  4 клас

5 клас

6 клас

7 клас

8 клас

8 клас

9 клас

 

 

 

 

 

 

      У напрямку «Ціннісне ставлення до культури  та мистецтва» у гімназії відбувся концерт до Дня працівника освіти (кл. керівники 9кл. та пед.-орг.), свято для учнів початкових класів «Пізнайко», «Святий Миколай» (педагог-організатор). Активну участь взяли учні  5-9 класів у першому етапі мовно-літературного конкурсу ім. Т. Г. Шевченка(учителі української мови та літератури), до Міжнародного дня рідної мови проведена радіолінійка «Рідне слово! Звучи у серцях дітей», свято "Шануймо мову нашого народу" (учителі української мови та літератури), у 7-х класі пройшов урок на тему "Пізнаємо нашу мову" (учителі української мови та літератури), оформлений інформаційний стенд та виставка літератури "21 лютого - Міжнародний день рідної мови" (учителі української мови та літератури); участь у конкурсі "Знай, люби свій рідний край" (учителі української літератури, історії); здійснений проєкт «Шкільне радіо» (учнівське самоврядування); акція "День вишиванки"; загальношкільний флешмоб «Одягни вишиванку». Предметні тижні, різноманітні акції супроводжуються тематичними виставками та конкурсами малюнків, які організовує центр виховної роботи, учителі образотворчого мистецтва та вчителі-предметники.

 В основу діяльності закладу освіти покладено принцип гуманізму, демократизму, незалежності від політичних, громадських та релігійних організацій, поєднання загальнолюдського і національного взаємозв’язку, розумового, морального, фізичного і естетичного виховання, науковості, диференціації, індивідуалізації змісту і форм освіти, розвиваючого характеру навчання. З ціллю організації зайнятості здобувачів освіти, забезпечення повноцінного всебічного розвитку учнів, розумового естетичного, фізичного та розвитку природних здібностей створена система особистісного підходу.

На початку навчального року здобувачів освіти ознайомили з правилами внутрішнього розпорядку гімназії, проінформували про поведінку під час воєнного стану, карантину,  використання мобільних телефонів та заборону тютюнопаління, споживання алкогольних напоїв тощо.

 Постійно проводились заходи щодо інформування новин та найважливіших подій в гімназії, в державі, в світі, проводився аналіз відвідування здобувачами освіти навчальних занять.

     У закладі освіти оприлюднено правила поведінки, створені спільно з учасниками освітнього процесу, що засновані на правах людини й спрямовані на формування позитивної мотивації в поведінці учасників освітнього процесу. Учасники освітнього процесу ознайомлені з ними та намагаються їх дотримуватися.

 Одним із напрямів роботи в умовах воєнного стану, постійних воєнних загроз було надання здобувачам освіти знань з основ безпеки, ознайомлення їх з важливими для збереження здоров’я та життя правилами дій в певних ситуаціях. З цією метою в закладі освіти створено інформаційний стенд «БЖД в умовах воєнного стану», розроблено та розповсюджено буклети серед здобувачів освіти та їх батьків «Алгоритм дій учасників освітнього процесу закладів освіти, що працюють в очному режимі, на випадок  загрози  виникнення  терористичного  акту  шляхом  мінування та одночасної загрози нанесення ракетного або повітряного удару». З метою поглиблення знань здобувачів освіти та отримання практичних навичок реагування на надзвичайні ситуації в гімназії в жовтні реалізовано проєкт «Знання під час війни». З метою проведення цілеспрямованої профілактичної роботи серед учасників освітнього процесу з питань безпеки життєдіяльності, підвищення рівня інформаційно-роз’яснювальної діяльності з виховання поважного ставлення до безпеки і здоров’я людини як основи для реалізації успішного життя, опанування навичок безпечної поведінки в умовах воєнного стану в закладі освіти проходили тиждень знань з безпеки життєдіяльності «Обережно: небезпека!» з 31 жовтня по 04 листопада, другий етап  6-го Глобального тижня безпеки дорожнього руху, який проходив з 14 по 20 листопада,Тиждень безпечного інтернету з 06 по 10 лютого,  Тиждень пожежної безпеки з 17 по 21 квітня, з 15 по 21 травня здобувачі освіти гімназії долучилися до І етапу 7-го Глобального тижня безпеки дорожнього руху. Традиційно у вересні було проведено місячник «Увага! Діти на дорозі», у жовтні місячник здорового способу життя. Підсумки проведених заходів відображено у відповідних наказах.

З метою  інформування учасників освітнього процесу щодо правил поведінки з вибухонебезпечними предметами; попередження нещасних випадків, викликаних потраплянням людини на міну, формування  в здобувачів освіти якості свідомої особистості, попередження проявам паніки в небезпечних ситуаціях,   надання допомоги для реальної оцінки ступеня небезпеки знахідки і наслідків результату некоректного з нею поводження в гімназії проведено ряд заходів.

      Зокрема, педагоги закладу освіти пройшли  навчальний онлайн курс «Навчання з попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів» де отримали знання і навички щодо навчання дітей і дорослих у громадах правил безпечної поведінки в умовах наявності загроз від мін та вибухонебезпечних предметів. Протягом року для здобувачів освіти гімназії  проведено ряд  просвітницьких заходів з мінної безпеки: «Бережи себе, бережи інших», «Обережно, міни!», «Якщо бачиш міну…», «Твоя безпека в твоїх руках», «Дивись під ноги», «Помічай, оминай, повідомляй!», вікторини «Мінна безпека, Можна/ Не можна», «Правила поведінки при виявленні вибухонебезпечних предметів»,квест «Мінна Небезпека, інтерактивні вправи на wordwall.net/uk та LearningApps.org, які здобувачі виконували під час уроків основ здоров’я та інші, під час яких ознайомили гімназистів з видами протипіхотних та протитанкових мін, системами залпового вогню «Град», «Смерч», «Ураган». Під час уроків географії здобувачі освіти 8-9 класів ознайомилися з інтерактивною мапою територій, які потенційно можуть бути забруднені вибухонебезпечними предметами та обговорили місця де  ймовірно знаходяться вибухонебезпечні предмети, та ступінь загрози від них. Для здобувачів освіти початкової ланки класні керівники організовують мульт перерви. Під час яких діти залюбки переглядають мультсеріали «Пес Патрон» та «Безпека зВовком Діккі»,мультфільм про захоплюючі історії з життя хлопчика Сашка та його кота Шкоді, які завдяки знанням правил мінної безпеки уникають усіх пасток підступних мін. Опрацьовано інформаційний комікс для дітей «Поради від захисника України».

Перед канікулами для здобувачів освіти  проводиться єдиний урок безпеки життєдіяльності «Правила поведінки під час канікул», де розглядаються  правила поведінки в побуті, на вулиці, з незнайомими предметами, під час надзвичайних ситуацій тощо. Бесіди відображені у класних журналах та журналах інструктажів.

З батьками здобувачів освіти організовано онлайн бесіди «Безпечне навчання в умовах війни» та підготовлено пам’ятки «У час воєнної небезпеки».

З метою виховання у підростаючого покоління базового поняття основ безпечного середовища, формування в здобувачів освіти  здоров’язбережувальних компетентностей, знань правил пожежної, мінної безпеки та цивільного захисту, алгоритму дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій, надання домедичної допомоги   в закладі освіти постійно проводяться тренінги та заняття з медпрацівником закладу .

Важливим завданням кожного  освітнього закладу в умовах воєнного стану  стала підтримка і надання здобувачам освіти допомоги в нормалізації та стабілізації психічного стану як через особистий прояв посиленої уваги, вияв любові до здобувачів освіти, так і звертання до практичного психолога для подальшої психологічної підтримки тих здобувачів освіти, які цього потребували. Психологом гімназії налагоджена взаємодія з учасниками освітнього процесу за допомогою інформаційно - комунікаційних технологій, проводилися онлайн- консультування, здійснювалася інформаційна підтримка щодо джерел консультування, куди саме можна звернутися. Створено інформаційний стенд «Психологічна допомога в умовах війни»,Qrпостер довідка «ПСИХОЛОГІЯ ВОЄННОГО ЧАСУ: що робити з війною всередині нас, психологічний гайд «Долаємо стрес з вірою в перемогу»,  пам’ятки для здобувачів освіти та їх батьків куди слід звернутися свідкам чи постраждалим учасникам освітнього процесу у випадку порушення прав здобувачів освіти чи вчинення насилля(в тому числі і домашнього).

       Від того, наскільки сприятливим та безпечним є освітнє середовище, залежить формування особистості, виховання її якостей, оволодівання необхідними вміннями та навичками, які так потрібні в сучасному житті.

Загрозливим чинником у реалізації права на освіту наразі є булінг. За статистикою 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу, 24% ставали жертвами булінгу.

З метою виховання почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства, розвитку вміння знаходити шляхи виходу зі складної ситуації,  формування навиків відповідальної та безпечної поведінки і попередження поширення негативних явищ в учнівському середовищі, запобігання будь-яких проявів насильства в гімназії з 19 по 23 вересня було проведено тиждень з протидії булінгу із застосуванням техологій дистанційного навчання. З  метою проведення роз’яснювальної та навчальної роботи серед здобувачів освіти щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії з 17 по 21 жовтня  в освітньому закладі проведено тиждень протидії торгівлі людьми.

       Щорічно згідно річного плану роботи освітнього закладу та з метою привернення уваги громадськості до проблем попередження та подолання насильства в сім’ї, забезпечення рівних прав жінок та чоловіків, недопущення випадків насильства щодо дітей та підлітків в закладі освіти проходять акції«16 днів з протидії насилля» та «Синя стрічка квітня».

У рамках відзначення Міжнародного дня толерантності практичним психологом була проведена година психолога  «Сім’я, школа, друзі і я: больові точки». Головною метою якої було виховувати дружні відносини між дітьми та розвивати в дітей почуття емпатії, терпіння, доброти та поваги.

Здобувачі освіти долучилися до Міжнародного дня протидії булінгу, який світова спільнота відзначає 4 травня,день, коли весь світ об’єднується, щоб протистояти булінгу в закладах освіти, на дитячих майданчиках та в соціальних мережах. В цей день в гімназії було сплановано та проведено ряд заходів, зокрема по класах проведені уроки відвертого спілкування «Змінюй у собі негативне ставлення до інших», під час уроків інформатики проведено хвилинки пізнання «Основні правила власної кібербезпеки. Безпечні соціальні мережі», доєдналися до акції «Рожева сорочка».

       За результатами анкетування, проведеного в січні,  здобувачі освіти та педагогічні працівники вважають освітнє середовище закладу освіти безпечним і психологічно комфортним.

В коридорі освітнього закладу та  на стенді практичного психолога розміщено інформаційні матеріали про причини виникнення булінгу, дії батьків жертви булінгу, матеріали з питань рівних прав  та можливостей чоловіків та жінок, попередження насильства в сім’ї та запобігання торгівлі людьми,  інформація про телефони гарячої лінії. Затверджено заходи з охорони дитинства. Здійснюється перевірка території закладу з метою усунення місць, які можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу.     Практичним психологом в квітні проведено опитування, щодо виявлення жорстокого поводження з дітьми здобувачів освіти  5-9 класів. Діти не вказали на факти насильства.

Із заявами до керівника закладу  освіти протягом  2022-2023 навчального року про факти булінгу ні здобувачі освіти, ні їх батьки не зверталися.

З метою профілактики правопорушень учні залучені до  гурткової          роботи та організації змістовного дозвілля. Створено систему профілактичної роботи:

 -  здійснюється контроль за відвідуванням учнями школи (облік ведеться класними керівниками в  класних журналах, соціальним педагогом Кривченко А.М.)

-  проводиться цикл бесід на правову тематику із залучення представників правоохоронних органів,

 -  у школі створена «Рада профілактики» правопорушень, проведено  4 засідання протягом навчального року 2022-2023н.р.;

-  поновлено  банк  даних дітей,  які опинились в складних  життєвих обставинах (соц. пед.)

-  відвідано родини, які потребують особливої уваги (соц. пед.), складено акти обстеження житлово-побутових умов неблагополучних сімей, проведено засідання батьківських лекторіїв,   індивідуальні бесіди з учнями групи «ризику» та їх батьками.

     З метою підвищення рівня обізнаності учасників освітнього процесу з питань безпеки в умовах дії воєнного стану в країні та відповідальності за вчинення неправомірних дій в гімназії проведено просвітницьку роботу із здобувачами освіти та їх батьками, щодо відповідальності  за вчинені протиправні учасників освітнього процесу під час дії режиму воєнного стану. Зокрема, проведено бесіди «Інформаційна безпека. Як не нашкодити своїм», «Обережно, ворожа атака! Небезпечні субкультури», «Комендантська година: плюси та мінуси», «Ворожі ІПСО. Як виявити та протистояти», тощо. Бесіди з батьками «Обов'язки та відповідальність батьків в умовах дії воєнного стану».

Реалізація завдань і змісту правового та превентивного виховання здобувачів освіти в закладі здійснюється передусім у процесі освітнього  процесу. Вивчення гуманітарних предметів спрямоване на формування в них високих ідеалів, морально-правовихякостей, непримиренності до аморальних явищ, правопорушень і злочинності. Дисципліни природничого циклу дають змогу торкнутися кола питань з різних галузей права, зокрема його нормативних актів щодо охорони природи, охорони праці, охорони здоров'я людини та ін.

Важлива роль у правовому та привентивному вихованні здобувачів освіти належить курсу «Основи правознавства» у процесі вивчення якого вони знайомляться з фундаментальними цінностями сучасного світу: демократія, свобода, повага гідності та прав людини, солідарність, що є базовою умовою демократичного розвитку суспільства та  громадян, які володіють уміннями здійснювати зважений і раціональний вибір, критично мислити та аналізувати інформацію, розуміють роль і значення права, толерантно ставляться до думок інших, активно цікавляться суспільним, політичним та економічним життям з усіма галузями права, здобувають знання, вміння і навички в системному вигляді.

      З метою забезпечення реалізації державної політики в галузі охорони дитинства, недопущення деструктивної поведінки здобувачів освіти у кризових та конфліктних ситуаціях, попередження негативних проявів серед неповнолітніх та профілактики суїцидальної поведінки у дитячому середовищі, формування навичок стресостійкості, конструктивного розв’язання проблем, безпечної поведінки та попедження самогубств серед здобувачів освіти в закладі освіти розроблено план заходів.

Систематично згідно плану, а також поза планом проводились засідання комісії  з профілактики правопорушень, де розглядались питання відповідно плану та індивідуальні справи здобувачів освіти, які мають пропуски занять без поважних причин, порушують правила внутрішнього розпорядку гімназії та схильні до правопорушень.

Розроблено план заходів щодо запобігання злочинним проявам в учнівському середовищі, видано наказ «Про заборону тютюнопаління та формування навичок здорового способу життя». За потреби проводяться зустрічі з працівниками ювенальної поліції. Традиційно в листопаді було проведено місячник  правового та превентивного виховання та заходи до Міжнародного дня прав людини.

Національно-патріотичне виховання є складовою виховного процесу, головною метою якого є набуття молодими громадянами соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов'язків, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави.

      Відповідно до  плану роботи закладу освіти на 2022/2023 навчальний рік проведено моніторинг стану роботи  педагогічного колективу щодо громадянського та патріотичного виховання здобувачів освіти.

      Під час вивчення встановлено, що формування ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, виховання патріотичних почуттів, правосвідомості педагогічним колективом здійснюється  комплексно – через освітній процес, позакласну виховну роботу – і носить послідовний характер.

       Національно-патріотичне виховання  наскрізно пронизує весь освітній процес,  базується на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських обов’язків, відповідальності за власне майбутнє, добробут  та долю країни, охоплює  всіх учасників освітнього процесу, сприяє формуванню у здобувачів освіти та утвердженню у педагогів і батьків національних та загальнолюдських цінностей, особистісних якостей, що притаманні громадянину України.

       Педагогічні працівники під час постійно акцентували увагу на тому, що патріотизм - це звичайний стан повсякденного життя людини, який виявляється не тільки під час надзвичайних ситуацій, а і у прагненні жити в Україні, розумінні необхідності дотримання конституційних та правових норм, володінням державною мовою, шанобливим ставленням до історії, культури та традицій українського народу.

Здобувачі освіти гімназії приймають активну участь в громадському житті  закладу освіти і класу. Діти є досить активними та охоче беруть участь у різноманітних шкільних конкурсах і змаганнях. Результатом роботи співпраці класного керівника та активу учнівського самоврядування є демократичні стосунки у колективі, організація та проведення свят, виховних годин, конкурсів, створення дитячих проектів, акцій.

За планом виховної роботи проводяться різноманітні заходи та форми роботи з реалізації Концепцій національно-патріотичного та громадянського виховання в закладі  освіти, зокрема:

Ø заходи до Дня Незалежності України;  Дня  партизанської слави, Дня захисника та захисниць України, Дня визволення України від фашистських загарбників,  Дня Гідності і Свободи, Дня пам’яті жертв голодомору, Дня Збройних Сил України, Дня вшанування захисників Донецького аеропорту,  Дня Соборності, Дня пам’яті жертв Голокосту, Дня пам’яті героїв, що полягли під Крутами, Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав, Дня Героїв Небесної Сотні, Дня початку повномасштабного вторгнення росії на територію України, Дня єднання, Дня українського Добровольця, Дня початку антитерористичної операції на сході України, Дня визволення в'язнів нацистських концтаборів, Дня пам'ятi та примирення, Дня Героїв тощо.

Ø Всеукраїнська акція «Засвіти свічку», Акція пам’яті  «Запали свічку пам’яті за загиблими унаслідок збройної агресії рф».

Ø Флешмоб #МандруйУкраїною до Дня туризму, челендж «Хустку одягаю – перемогу закликаю» до Дня Української хустки, Відеочелендж «Дякую ЗСУ за мирне небо», фоточелендж «Я маю право…», інтернет- акція на захист українськоїмови «Без мови немає держави», флешмоб «Я – волонтер! І я цим пишаюсь!», Відеочелендж  «#UAразом, об’єднаніУкраїною»(до Дня єднання), Акція «Нескорені. Пишаємося, боремося, чекаємо»(до Дня Добровольця), Флешмоб «Вишиванка – мій генетичний код» (до Дня Вишиванки), Челлендж «Мій тато Герой» (до Мiжнародного дня родини) тощо.

Ø Створено куточок мужності та відваги: «У полум’ї боїв за Україну».

Ø Проведено конкурси малюнків та плакатів

Ø Організовано зустрічі з військовими та волонтерами

Ø Уроки звитяги по класах «Сила нескорених!»,  «УПА – героїчна боротьба в історіїУкраїни», «Перемога в ім’я життя», «Збройні сили України – захисники і опора країни», «Україна. Поступ свободи», «Мужність та відвага крізь віки»,  «Героїзм українських волонтерів»,«Доброволець – герой сьогодення», «Народ мій завжди є, народ мій завжди буде», «Пам’ять заради майбутнього», «Нація нескорених: від козацтва до сьогодення»

Ø Заходи до дня державного герба та гімнуУкраїни.

Ø Заходи до Міжнародного дня визволення в'язнів нацистських концтаборів,

Ø Заходи в рамках місячника громадського виховання, зокрема проведено онлайн бесіди по класах «Права і обов'язки членів родини. Родинні традиції і цінності», історично-літературна онлайн-зустріч «Україна – серце Європи», онлайн-конференцію «Світ соціальних комунікацій», волонтерська акція «Маскувальна сітка» створено Qr постер-довідка «Основні громадянські компетентності»,

Ø Заходи в рамках місячника військово-патріотичного виховання, зокрема створено в бібліотеці інформаційний паркан «Програма НАТО                      «Партнерство заради миру»» проведено тренінгове заняття «Надання невідкладної допомоги пораненому», волонтерська акція «Від дитячого серця на фронт!» конференція «Становлення та розвиток українського війська», тощо.

         Вибір професії — один з головних життєвих виборів, який здійснює людина в юному віці. Він має значення як для самої людини, так і для суспільства. Вибір професії - це по суті вибір життєвого шляху, вибір долі. Від вибору професії до душі у великій мірі залежить задоволення людини своєю долею, її щастя.

     Основними напрямами профорієнтаційної роботи із здобувачами освіти гімназії є:

- професійна просвіта,

- професійне виховання,

- професійна діагностика,

- професійна консультація учнів.

     Провідна роль у цій роботі належить класним керівникам та практичному психологу гімназії. Вони протягом тривалого часу спостерігають за здобувачами освіти свого класу, вивчають їх індивідуальні особливості, інтереси, здібності й нахили, контактують з батьками, знають виховний потенціал кожної сім'ї. Це дає їм змогу організувати профорієнтаційну роботу на належному рівні. Серед форм такої роботи найефективнішими, що виконують класні керівники є: зустрічі з колишніми випускниками, конференції, класні години, заняття в гуртках, факультативи, що дає їм змогу спостерігати за розвитком у здобувачів освіти професійних інтересів.

Відповідно до плану роботи освітнього закладу  на 2022-2023 навчальний рік та з метою забезпечення умов для життєвого і професійного самовизначення старшокласників, формування готовності до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професією у гімназії у березні проведено Тиждень профорієнтації «Я – майбутнє твоє, Україно», головною метою якого є виховання в здобувачів освіти любові до різних видів праці, вивчення, формування та розвиток інтересів, нахилів та здібностей гімназистів, ознайомлення їх з найбільш поширеними професіями.

Педагогічний колектив заздалегідь здійснив підготовчу роботу щодо проведення заходів Тижня профорієнтації: були призначені відповідальні особи, затверджені плани виховних заходів, забезпечений належний психолого-педагогічний супровід та інформаційна підтримка.

Педагогічний колектив опрацював  методичні рекомендації УІРО щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які здійснюють профорієнтаційну роботу у закладах загальної середньої освіти, в тому числі з учнями з ООП.

Протягом тижня педагоги допомагали старшокласникам обрати майбутню професію, а решті  здобувачів освіти  визначитись, яка із професій підходить їм найбільше та за якими спеціальностями майбутнє.

Класні керівники із здобувачами освіти 9 класу провели інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо світу професій та потреб сучасного ринку праці, розширення кругозору гімназистів щодо змісту і вимог професії до людини, значимості правильного вибору професії на подальше життя, ознайомили здобувачів освіти з основними правилами та типовими помилками при виборі професії. Здобувачі освіти 9 класу долучилися  до Всеукраїнського онлайн уроку з профорієнтації, який транслювали в рамках марафону  Єдині новини .

 Класним керівником 9 класу був проведений круглий стіл «Тренди, які визначатимуть світ праці 2023 року?». Під час, якого здобувачі освіти  зробили огляд найзначніших трендів у різних галузях та окреслили головні напрямки у розвитку професій майбутнього. Зокрема, розглянули основні тенденції у сфері технологій та їх роль у майбутньому.

Вагомий внесок у підвищення якості профорієнтаційної роботи із здобувачами освіти зробила практичний психолог гімназії, яка провела психологічний тренінг для  майбутніх випускників «Як визначити свої професійні можливості, щоб відповідати вимогам обраної професії», допомогла їм  розробити та проаналізувати  формула «хочу-можу-треба» та  провела проект-дослідження «Професії, які рятують» із здобувачами освіти початкових класів.

В батьківських чатах у Vіber класний  керівник 9  класу поширила пам’ятки «Роль батьків в підготовці молоді до свідомого вибору професії в сучасних умовах».

 Під час Тижня профорієнтації проведені презентації новинок інформаційно-довідкової, методичної літератури, створено відповідний куточок в бібліотеці, поновлено та доповнено стенд з профорієнтації «Профорієнтаційні родзинки», на сайті ліцею створено вкладку із профорієнтаційними заходами, які пропонують освітні закладу України  тощо.

Важливу роль у профорієнтаційному вихованні відіграє науко­во-дослідницька робота, в якій активно беруть участь здобувачі освіти освітнього закладу.

Реалізація завдань виховної системи закладу відбувається за рахунок злагодженої співпраці педагогічного колективу, спланованої роботи педагога -організатора, класних керівників, класних колективів та батьків здобувачів освіти.

Було проведення моніторинг роботи щодо академічної доброчесності здобувачів освіти та працівників закладу. Вкрай важливим є усвідомлювати потенційні внутрішні та зовнішні чинники, які зумовлюють академічну нечесність, передусім морально-культурні, інституційні та освітньо-виховні. Варто наголосити, що академічна доброчесність, чесне здобуття якісної освіти є ключем до успіху нашої країни, а молодь готова зробити крок назустріч змінам і почуватися більш комфортно, висловлюючи власну думку, здобуваючи якісну освіту та будуючи кар’єру, покладаючись на власні сили. Потрібна просвітницька діяльність, популяризація академічної доброчесності, її основних принципів, пояснення, чому не можна списувати, які наслідки це матиме у розвитку освіти, науки і країни в цілому.

         Формування ініціативної, здатної приймати свідомі рішення особистості неможливе без широкого залучення учнів до управління шкільними справами через участь в органах учнівського самоврядування. Модель учнівського самоврядування нашої школи має цілеспрямовану, конкретну, систематичну, організовану і прогнозовану за наслідками діяльність. Робота самоврядування налагоджена таким чином, що кожен представник учнівського самоврядування має доручення.  Ефективна робота органу  учнівського самоврядування забезпечує діловий режим життя гімназії та сприяє розвитку управлінських якостей в підростаючого покоління за рахунок співпраці всіх центрів: дисципліни та порядку, навчально – освітнього, культурно – масового, спортивного та інформаційного. Основними принципами роботи учнівського самоврядування  в 2022-2023 навчальному році були:

- організація засідань активу та навчання активу;

- підвищення рівня вихованості учнів;

- залучення дітей до активної діяльності в позаурочний час;

- діяльність на засадах педагогіки партнерства;

- проєктна діяльність;

- волонтерська діяльність.

Лідери УС стали учасниками Всеукраїнського благодійного освітнього проекту Flowers4school, який спрямований на озеленення українських шкіл від квіткових виробників Нідерландів та України також були ініціаторами щодо участі здобувачів освіти у Наймасштабнішій онлайн-руханці України  для встановлення національного рекорду.

     Заклад освіти розвивається і крокує в ногу з поступом життя, шукає нові шляхи оптимізації сучасного патріотичного виховання. Ми прагнемо забезпечити своїм вихованцям можливості розширення особистісних перспектив відповідно до демократичних тенденцій розвитку суспільства. Незважаючи на воєнні загрози, карантинні обмеження, учнівське самоврядування продовжує активно працювати. Проводяться різноманітні шкільні конкурси,челенджі, флешмоби, квести, благодійні ярмарки,  рейди –перевірки готовності здобувачів освіти до уроку, рейди – перевірки відвідування уроків, рейди – перевірки збереження шкільного майна, підручників тощо.

         На виконання Указу Президента України №143 від 16 березня 2022 року «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України» лідери УС проводять щоденно о 9 годині 00 хвилин загальнонаціональну хвилину мовчання за співвітчизниками, загиблими внаслідок збройної агресії російської федерації проти України.

З метою підвищення професійної компетентності сучасного класного керівника, надання методичної допомоги в організації виховного процесу упродовж 2022-2023 н. р. у школі було організовано роботу шкільного методичного об’єднання класних керівників. Протягом року було проведено 4 засідання  ПС класних керівників, на яких розглянуто актуальні питання організації та шляхи вдосконалення виховної роботи, погодження планів і проєктів, ознайомлено з новинками фахової періодичної преси, вироблялися методичні рекомендації тощо. Для класних керівників проводилися групові і індивідуальні консультації. Протягом року  всі класні керівники брали активну участь у роботі: збиралися на засідання для вирішення проблемних питань, проводили відкриті виховні заходи.

Центром виховної  роботи є шкільна бібліотека. Систематично оформлювались тематичні інформаційні стенди, онлайн виставки, календар знаменних дат та святкових урочистостей. Щомісячно оформлювались групові куточки, стенди самоврядування, інформаційний куточок «поради психолога» тощо.

       Про хід і результати освітнього процесу батьки здобувачів освіти дізнаються через батьківський чат y VIBER,  сайт закладу освіти та Фейсбук сторінку гімназії, які систематично наповнюються та оновлюються. Проводяться індивідуальні бесіди з батьками здобувачів освіти, які мають помітно знижений рівень успішності, батьківські збори.

Протягом року здобувачі освіти брали участь у шкільних ,міжшкільних  та обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах, за що відзначені грамотами, подяками та дипломами.

    Аналіз виховної роботи гімназії у  2022-2023 н. р. показав, що виховна діяльність освітнього закладу проводиться на належному рівні. Цей результат досягнуто завдяки: роботі педагога – організатора та заступника директора з виховної роботи з питань організації змістовного, цікавого та різноманітного дозвілля учнівської молоді протягом року; роботі класних керівників з питань організації та проведення виховної діяльності, залучення учнів класу до участі в різноманітних заходах, святах; роботі працівників соціально-психологічної служби з питань проведення профілактичної, профорієнтаційної, соціально – педагогічної діяльності, а також якісного проведення акції «16 днів проти насильства», історичного виховання гімназистів; роботі вчителів фізичної культури, мистецтв, української мови та літератури з питань організації і проведення спортивних заходів шкільного та міжшкільного рівнів у 2022-2023 н.р.

      Проте поряд з позитивними моментами виховна робота має ще деякі недоліки, над якими потрібно спільно працювати усім учасникам виховного процесу разом з батьками.

Немає коментарів:

Дописати коментар